WOOLER


Navn:      
WOOLER - grundlagt af Jyden A/S

Hvor:   
 
    
Ålestrup

Hvornår:   
Knallert produktion 1951 - 1960

Kendt modeller:
Wooler 30, 60S, 60L
Wooler 149 Popular. Motor: Wooler. 
Wooler 149 G Special (149 G Speedway.). Motor: Wooler.
Wooler 160 Special (160 Popular.). Motor: BFC-fabrikat. 
Wooler 249 G Special. Motor: BFC-fabrikat.
Wooler 349 G Special. Motor: HMW-fabrikat

Wooler 149 Popular.  

 

Motor:

1-cylindret, 2-takt blokmotor. Letmetaltopstykke. Boring: 42 mm; slaglængde: 36 mm; slagvolumen: 49 cm3. Kompressionsforhold: 6,0:1. Maks. effekt:  0,8 HK ved 3000 omdr./min.

Elektrisk udstyr:

Svinghjulsmagnet-dynamo. 6 v/17 w.

Transmission:

Kobling. Eet gear. Gearhjul-bagbjul: Kæde. Pedaltraek i indbygget gearkasse; faelles kæde med motortræk.

Stel og affjedring:

Svejst rørstel. Samling i krank ved pladekonstruktion, der samtidig danner motorophæng. Forhjul: Teleskopgaffel. Baghjul: Stift ophængt.

Bremser:

Forhjul: Tromlebremse, håndbetjent. Baghjul: Tromlebremse, pedaltræk.

Dæk:

Begge hjul: 2 1/4x24".

Egenvægt:

44 kg. 

 

WOOLER-kvalitet uden luksus

Wooler »Popular« er ikke udstyret med unødvendigt luxsustilbehør, men er som alle Wooler autocylkler kvalitet helt igennem.

Saaledes har den ekspansionsfornav - indbygget kuglehovedlaas - svære skærme motortilkobling med 4 stillinger - reflekspedaler - 3 1/2 liter tank med reserve - solid bagagebærer og pumpe - holdbar graa lakering uden stafferinger.

SIKKER »Popular« har alle de berømte Wooler »sikkerhedsplus'er«, f. eks. det kraftige stel, de svære hjul, den fjedrende pladeforgaffel, den dobbeltlysende reflektor og baglygten

 

Nypris (1956): Kr. 1.135.

Wooler 160 Special (160 Popular.).                                   

 

Motor:

BFC-fabrikat: 1 -cylindret, 2-takt blokmotor. Letmetaltopstykke. Boring: 39,5 mm; slaglaengde: 40 mm; slagvolumen: 49 cm3. Kompressionsforhold:  6,2:1. Maks. effekt: 0,8 HK ved 4100 omdr./ min.

Elektrisk udstyr:

Svinghjulsmagnetdynamo. 6 v/17 w.

Transmission:

Kobles til ved drejning af motoraggregat. Direkte træk fra motor til rulle på bagdæk. Pedaltræk: Kæde til baghjul.

Stel og affjedring: 

Svejset rørstel. Motor ophængt drejeligt i krankakslen. Forhjul: Teleskopgaffel. Baghjul: Stift ophængt

Bremser: 

Begge hjul: Håndbetjente tromlebremser.

Dæk:

Begge hjul: 2 1/4x24".

Egenvægt:

42 kg.

 

Særlige bemærkninger: 

160 Popular: Trapezgaffel af plade.

Bremser:

Forhjul: Tromlebremse; baghjul: Navbremse.

Vægt:

40 kg.

Nypris: Kr. 1.155.

 

Wooler 249 G Special.

 

Motor:

BFC-fabrikat: 1 -cylindret, 2-takt blokmotor. Letmetaltopstykke. Boring: 39,5 mm; slaglængde: 40 mm; slagvolumen: 49 cm3. Kompressionsforhold:  6,2:1. Maks. effekt: 0,8 HK ved 4100 omdr./ min. Karburators luftspjæld og tipper betjenes fra styret.

Elektrisk udstyr:

Svinghjulsmagnet-dynamo. 6 v/17 w.

Transmission:

Kobling. 2-trins gearkasse. Synkroniserede gear. Gearkasse-baghjul: Kæde. Pedaltræk i indbygget stel over motor; fælles kæde med  motortræk.

Stel og affjedring:

Svejset rørstel. Samling i krank ved pladekonstruktion, der samtidig danner motorophæng. Forhjul: Teleskopgaffel. Baghjul: Stift ophængt.

Bremser:

Forhjul: Tromlebremse, håndbetjent. Baghjul: Tromlebremse, pedaltræk.

Dæk:

Begge hjul: 2 1/4x24".

Egenvægt:

51 kg.

 

Nypris: Kr. 1.220.

Wooler 349 G Special

 

Motor:

HMW-fabrikat: 1 -cylindret, 2-takt blokmotor. Letmetaltopstykke. Slagvolumen: 49 cm3. Maks. effekt: Ca. 0,8 HK ved 4000 omdr./min. Kickstarter.

Elektrisk udstyr:

Svinghjulsmagnetdynamo. 6 v/17 w.

Transmission: 

Kobling. 2-trins gearkasse; gearkassebaghjul: Kaede. Pedaltraek i indbygget gearkasse; fælles kæde med motortræk.

Stel og affjedring: 

Svejset rørstel. Samling i krank ved pladekonstruktion, der samtidig danner motorophæng. Forhjul: Teleskopgaffel. Baghjul: Stift ophængt .

Bremser: 

Forhjul: Tromlebremse, håndbetjent. Baghjul; Tromlebremse, pedaltræk.

Dæk:

Begge hjul: 2 1/4x24".

Egenvægt:

Ca. 50 kg.

 

Særlige bemærkninger:

Letmetalfælge.

 

  Nypris: Kr. 1.395