DIESELLA

Navn:      
DIESELLA - grundlagt af Eli Andersen i 1943

Hvor:    
    
Kolding 

Hvornår:   
Knallert produktion 1949 - 1967 
(fabrikken eksisterer stadig - producerer bl.a. ratstammer til forskellige industrikørertøjer)

Kendt modeller:
Diesella hjælpemotor, Cykle-Krank-Motor, 316, 318, 318/116.

"70": Speciel Standard, Speciel de luxe, Nestor, Juno, Speciel-Sport

Diesella 318.  Bj.55  

Motor:

1-cylindret, 2-takt blokmotor. Letmetaltopstykke. Boring: 40 mm. Slaglængde: 39,5 mm; slagvolumen: 50 cm3. Kompressionsforhold: 5:1. Maks. effekt: 0,6 HK ved 4480 omdr./min.

Elektrisk udstyr:

SPL eller Bosch svinghjulsmagnetdynamo. 6 v/17 w.  

Transmission:

Keglekobling i oliebad. Et gear. Motorgearhjul: Tandhjul; gearhjul-baghjul: Kæde. Total udveksling: 17,2:1. Pedaltræk indbygget i gearkasse; fælles kæde med motortræk.

Stel og affjedring:

Pladestel. Forhjul: Teleskopgaffel. Baghjul: Svinggaffel, teleskopfjedre.

Bremser:

Forhjul: Tromlebremse; diameter: 100 mm; håndbetjent Baghjul: Tromlebremse; diameter: 100 mm; pedaltræk.

Dæk:

Begge hjul: 2 1/8 X 24".   Egenvægt: 40 kg.

Nypris: Kr. 1.225